23. etapa cesty kolem republiky (Františkovy Lázně - Boží Dar) - část 1/2

9. 12. 2016 6:00:00
Další část našeho hraničního kilometrobraní proběhla v druhém zářijovém víkendu roku 2016 a bylo na ni objednáno nezvykle perfektní počasí. Takže zážitkům a puchýřům zdar!!!

A protože nás cesta zavedla na západ Čech, museli jsme si docela přivstat. Z Olomouce jsme jeli už v pět hodin, Brňáci jeli o něco dříve.Potkali jsme se tradičně na hlaváku v Praze a nasedli do vlaku na západ. Dlouho jsem ve vlaku přemýšlel, jestli Jirka pojede s náma nebo jestli se v Chebu odpojí a doběhne nás kousek před Skalnou. Jestli nakonec zvítězila pohodlnost nebo preciznost, to ukáží nejbližší léta Páně :) Takže nás nakonec vlak všechny vyhodil chvilku před dvanáctou ve Frantovkách a po krátkém zahájení a představení nové pochodovačky Zuzky jsme mohli vyrazit. Vyrazili jsme po červené značce směr Žírovice a zanedlouho jsme se zastavili u Motýlího domu, kde jsme mohli shlédnout preparované motýly a ve skleníku i ty živé, chtělo to ale přijít o třičtvrtě hodiny později. Takže jsme pokračovali směr Nový Drahov a na začátku obce jsme se občerstvili v Kamenném Dvoře. Na konec příjemné zastávky se pánská část akce vyfotila se slečnou servírkou,

která nás po celou dobu obsluhovala v místním kroji. Nový Drahov je dneska vesnická památková rezervace, jsou tu hezké hrázděné statky a údajně jsou nejstarší tu v okolí. Červená značka nás dál vedla k rezervaci SOOS. Díky pozdní vulkanické činnosti, rašelině i dalším vlivům je krajina

v této rezervaci jako z jiného světa a nemá ve střední Evropě obdoby. Prý nejvíc připomíná Island. U vstupu do rezervace je muzeum dinosaurů a pak jsme už vyrazili na 1,2 km dlouhou naučnou stezku obdivovat bahenní sopky (mofety) a také některé minerální prameny (např. Císařský). Krajina moc hezká, ale mysleli jsme si, že to bude (za ty peníze) větší. Za stále teplého počasí jsme šli

stále po červené značce směr Vonšov a Starý Rybník. Zde je u rybníku zřícenina hradu i zpustlý zámek, ale prý se pracuje na jejich zvelebení. Přešli jsme frekventovanou silnici a po cyklostezce jsme z posledních sil :) pádili do Skalné – rodiště posledního českého držitele Zlatého míče Pavla Nedvěda. Nás hlavně zajímalo, kde je naše ubytování a pak jak se dobře najíst. Obojí se myslím podařilo na jedničku, i přes pochyby o kvalitě ubytování v penzionu Pod duby. Uvnitř to bylo OK. Po večeři jsme ještě šli najít hrad Vildštějn a docela nás překvapilo, že je hned za rohem :) První dojem z hradu byl stejný jako z ubytování, ale na nádvoří jsme změnili názor.

Bylo tam několik dětských atrakcí, miniZOO a pro drsoně také zřejmě funkční šibenice. A protože nám zbylo ještě hodně sil, večer jsme zakončili posezením Pod komínem, která se opravdu nachází pod komínem a jen ti čápi už odletěli na sever. Zdejší servírce patří opravdu velké plus za to, jak nám natočila řezané pivo – hranice mezi světlým a černým byla zřetelná a tohle podkomínské řezané pivo bez pilin nám hned tím pádem chutnalo o něco lépe :)

Ráno se většina z nás občerstvila v závodním bufetu, který byl hned naproti penzionu. Někteří z nás si při pohledu na místnost připomněli brigádnická léta :) Plni energie jsme vyrazili na jednu z nejdelších etap pochodu – čekalo nás 34 kiláků s jedním záchytným občerstvovacím bodem. Takže o půl deváté jsme po červené vyrazili ze Skalné a energii nám dodala i Kája Plíšková, která v noci na US Open poslala domů světovou jedničku Venušku Wiliamsů :)

Kousek za obcí Velký Luh nám informační tabule oznámila, že 1 km odsud leží Křižovatka (a dalších deset km dál jsou Luby). Pak už jsme šli pěknou přírodou a moc jsme nepotkávali lidi a ani neviděli stavení. Malou pauzu jsme dali v obci Lomnička, kde jsme si sedli na schody dle našeho názoru prázdného stavení. Za chvíli odtama vylezla asi pětiletá holčička a řekla nám, že tam klidně můžeme sedět, že ona si jde jenom hrát :) Po minipauze následovalo stoupání do kopce na Vackov a pak už jsme klesali do Lubů, kde se dříve mimo jiné těžila rtuť. Zde jsme chtěli najít podnik, kde bychom si dali něco dobrého k snědku. Místní nám doporučili restauraci U Moravů, ale tam se zřejmě zalekli inspekce (delegace) z Moravy a raději v pátek svůj podnik zavřeli.

Takže jsme hledali dál a volba padla na Kozabar v Horních Lubech. My jsme se zde rozdělili, skupina 1 ve složení Ilka, Jitka, Jirka, Peťan a já jsme ještě vyrazili na rozhlednu U Strejců. Ta byla otevřena v roce 2005 a odsud měl být výhled na blízké vrcholky severním a východním směrem, čili na odpolední část trasy. Po náročném výstupu do kopce jsme zjistili, že rozhledně chybí schody do prvního patra a při bližším zkoumání (zákazová tabule vstupu) jsme se dozvěděli, že je nepřístupná od roku 2013. Asi někde udělali soudruzi z blízkého NDR chybu :) Takže jsme svou neúspěšnou misi zakončili setkáním se skupinou jedna na venkovní zahrádce v Kozabaru. Jídlo i pití fajn a obsluze jsme udělali asi radost, že s námi nemusela bavit německy. Nás však hned po obědě čekal výstup na nejvyšší bod dnešní túry

do výšky 774 metrů nad mořem na Vysoký kámen, což je skalisko, které připomíná hradní zříceninu. Dříve to prý byl oblíbený cíl výletníků z obou stran hranice. Byly tu postupně 3 hospody, ale všechny lehly popelem. A jako bonus po roce 1949 došlo k odsunu a taky k vymazání Vysokého kamene z turistických map. Taková byla doba ... a dnes ta sama strana sedí v koalici na kraji :( Z kamene jsme sešli do obce Kostelní, kde se měli v plánu odpojit Lenka, Zuzka a Michal a do Kraslic pak dojet autobusem. Zastávku jsme na první pokus našli, ale byla zarostlá bolševníkem a nevypadalo to, že odsud někdo jezdí. My jsme (už bez „odpadlíků“) pokračovali po červené dál ke Kraslicím

a kousek před napojením červené značky na silnici před náma projel autobus. Měli jsme řidiče přesvědčit, že na konečné opravdu nikdo není a že má šetřit benzín :) :) Místo kanadských žertíků jsme po červené značce stále mírně klesali, až jsme přišli na louky nad Kraslicemi. Byly tam krásné pohledy, ale bohužel ne moc optimistické – ubytování na protějším kopci. Zde jsemsi vybavil jednu větu z průvodce ... jestli nějaké hory nevypadají jako hory, pak jsou to ty Krušné. Celkově je to pravda,

jen zrovna tady u Kraslic tahle věta má výjimku. Za Krásnou jsme šli místní zkratkou ke kraslickému nádraží a pak kolem pivovaru Krušnohor (kde právě zavírali, ale naštěstí jsem stihnul koupit jednu PETku) až do penzionu Matylda v místní části Kraslic Zelená hora, kde jsme byli pro dnešní den ubytováni. Bohužel jsme se s paní majitelkou špatně pochopili ohledně večeře, takže paní musela improvizovat a vařit na několikrát párky. Posezení na terase s výhledem na okolní zelené kopce nemělo chybu a nocleh v lehce pionýrských podmínkách tak jaksi na pochod patří :)

Autor: Josef Procházka | pátek 9.12.2016 6:00 | karma článku: 16.44 | přečteno: 332x

Josef Procházka

27. etapa cesty kolem republiky (Rumburk - Višňová)

O prvním prodlouženém květnovém víkendu nastalo pro některé z nás páté roční období – období pochodu kolem naší republiky. Vyrazili jsme 128. den roku 2019 a ... a zážitky z pochodu jsou v textu níž

27.11.2021 v 13:59 | Karma článku: 10.76 | Přečteno: 187 | Diskuse

Josef Procházka

26. etapa cesty kolem republiky (Dolní Žleb - Rumburk)

Dlouho v této divné době nebyl na některé věci čas a vlastně i možnost. Zůstala jen možnost zavzpomínat si na akce minulé - třeba na dobytí severního pólu v rámci pochodu kolem republiky na jaře 2018 ....

16.11.2021 v 20:47 | Karma článku: 11.79 | Přečteno: 207 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.91 | Přečteno: 481 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 584 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse

Jsme skupina, která se snaží obejít naši republiku. Jdeme co nejblíže hranicím, ale občas nevynecháme nějakou zajímavost blízko státních hranic. Teď je naše "konečná" Rumburk a máme našlapáno 1569 příhraničních kilometrů.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...